mandag 19. april 2010

HAGE PROSJEKT NR:2

Inngangs partiet til hagen vår er IKKE noe vakker. Når vi svinger av i fra den smale hovedveien og kommer inn i hagen vår. Er det så absolutt ingen ting som minner om at de er kommer inn i en hagegal sin hage LER :-))

Det første de kommer til er mange stabler med ved - hauger med singel og grus. Også en over grodd jordbær åker (jordbær åkeren ligger nå klar for fornyelse av jordbær planter). Men med tiden og mye arbeidslyst håper jeg det blir bedre.
På toppen av bakken før du kommer ned til huset vårt. Har min svigermor plantet Ungarsk nikkesyrin for en del år siden. Og er et vakkert syn når den blomstrer.


Rett ned en for nikkesyrinen har min mann plassert et gammel redskap, et anker og noe annet dill dall.
Men så kommer vi ned til det området som var et av mine prosjekter sist sommer. På dette området hadde min svigermor bed da jeg flyttet inn her. Da hun ikke lengre klarte å holde det ved like på grunn av helsen, over tok jeg arbeidet. Området ligger i mellom garasjen/verkstaden og Georg berget. Og er det området i hagen hvor det er lunt, skjermet for de fleste av vinder som kan herje her i hagen. Her vil jeg satse på å prøve å få til en del i grense land planter.
Som dere sikkert ser på bilde, vokste det på dette området all tenkelige typer ugress. Det var bare en ting å gjøre, grave alt opp. Rett og slett renske det i fra bunnen av.

Her har min mann brukt gravemaskinen, så langt som armen til gravemaskinen klarte. Resten måtte jeg ta for hånd. I bunnen av bedet fylte vi med store steiner.

Når steinene var lagt på plass fylte vi på med en blanding av sand og jord.



Jeg la ned en del fiberduker, og fylte på med grus der jeg ønsket å ha gang stien. Kjøpte meg et sett på 4 stk av disse klatrestativene, som jeg syntes var kjempe stilige. I et par av klatrestaivene sådde jeg frø av Lathyrus Tuberosus. Jeg syntes planten ble riktig fin, men er redd planten kan bli et ugress her. Den ble nøye over våket sist sommer, hver frø belg ble plukket av. Kun en plante fikk stå igjen
Lathyrus Tuberosus

Nå skinner solen ute og jeg har tenkt meg opp der å jobbe. Kanskje kommer det flere bilder i fra "Bedet med det rare i" senere i dag eller i morgen. Jeg har en tendens til å glemme tid og sted når jeg jobber i hagen og plutselig er det mørkt ute og jeg ser bare sengen :-))
~~~~
"Bedet med det rare i" ligger til venstre på bilde over. På høyre side av veien ligger "Trestamme bedet" som var det første prosjekte mitt våren 2009. Bilder der i fra kommer en annen gang.
~~~~
Ha en riktig fin hage dag.
~~Klem fra Seascape~~

3 kommentarer:

  1. Det blir helt sikkert flott! Jeg må si jeg misunner deg litt de store steinene. Vi har en flat kjedelig tomt, og heller ikke her kan en tro det bor en hagegal (ler). Her er mye som kan forbedres, og til våren (bare snøen forsvinner og konfirmasjonen er overstått) skal det graves flere bed! Og jeg har lyst å få inn store steiner og opphøyde bed! Jeg blir så inspirert av dere!
    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Fint å se framdriften av prosjektet. Stein OG gravemaskin(mann)er en yppelig kombinasjon, noe som jeg også godt kunne tenkt meg, -men man får være glad for det man har:-))
    Må nøye meg med Mantisen, men den sparker godt fra den og.

    SvarSlett
  3. Så spennende å lese om prosjektene dine. Her har vi også mange prosjekter gående- spent på hvor mange vi klarer å "ro i land" i år.Med meg er det litt slik at jeg ser drømmene og mulighetene for hagen, når jeg så skal vise frem hagen for andre ser jeg bare realitetene- og da får jeg meg en liten overraskelse...
    Takk for titten - jeg kommer snart igjen!

    SvarSlett